• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۸۲۱۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۵ - ۲۲:۳۲
زنجان » اقتصادی

احیای ۳۶ هکتار از معادن متروکه زنجان

معاون منابع طبیعی زنجان گفت: ۳۶ هکتار از معادن متروکه زنجان با گیاهان بومی احیا شد

احیای ۳۶ هکتار از معادن متروکه زنجان

به گزارش  خبرگزاری صدا و سیمای استان زنجان؛ فعالیت‌های معدنی اگرچه موتور محرکه اقتصاد و تولید در کشور محسوب می‌شوند، اما پیامد‌هایی همچون تخریب پوشش گیاهی و آسیب به اکوسیستم طبیعی را نیز به همراه دارند. در همین راستا، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، احیا و بازسازی معادنی که دوره بهره‌برداری اقتصادی آنها به پایان رسیده را در اولویت برنامه‌های حفاظتی خود قرار داده است.

مالک‌اژدر افشاری، معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای جبران آسیب‌های زیست‌محیطی در پهنه‌های معدنی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در اداره منابع طبیعی، ساماندهی وضعیت معادنی است که برداشت اقتصادی آنها تمام شده و به معادن متروکه تبدیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه احیای این اراضی با تعامل سازنده اداره‌کل صمت و معدن‌کاران محقق شده است، افزود: حدود ۳۶ هکتار از اراضی معدنی را در چهار شهرستان استان زنجان، از جمله شهرستان ماه‌نشان، عملیاتی و بازسازی کنیم.

افشاری در تشریح فرآیند بازسازی گفت: هدف غایی ما، بازگرداندن طبیعت به وضعیت پیش از بهره‌برداری است؛ به‌گونه‌ای که پوشش گیاهی منطقه پس از چند سال به حالت اولیه بازگردد. این کار مستلزم اقدامات فنی دقیق از جمله خاک‌ریزی، حمل و پخش خاک نباتی و بسترسازی مناسب است.

وی تأکید کرد: یکی از کلیدی‌ترین مراحل این پروژه، انتخاب گونه‌های گیاهی است. کارشناسان ما با بررسی دقیق مراتع اطراف هر معدن، گونه‌های بومی و سازگار با اقلیم منطقه را شناسایی کرده و برای کشت مجدد در همان پهنه پرورش می‌دهند. نتیجه این رویکرد، احیای اکوسیستمی است که با محیط اطراف خود همخوانی کامل دارد و پس از استقرار پوشش گیاهی، شاهد بازگشت گونه‌های جانوری به این زیستگاه‌ها خواهیم بود.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی زنجان به محدوده‌های اجرایی این طرح اشاره کرد و گفت: معادن شاخصی همچون سرب و روی انگوران، مروارید، مرصع، قزلجه، فلدسپات دوران و چشین ابهر از جمله مناطقی هستند که در این برنامه حفاظتی قرار گرفته‌اند. همچنین در سال جاری، عملیات احیا در ۶ تا ۷ هکتار از اراضی محدوده معدن «چشین و چالچوق» شهرستان ابهر آغاز شده است.

افشاری با تأکید بر مسئولیت اجتماعی معدن‌کاران خاطرنشان کرد: اگرچه تامین نیاز‌های اقتصادی امروز یک ضرورت است، اما نباید فراموش کنیم که منابع طبیعی امانتی برای نسل‌های آینده است. انتظار ما از معدن‌کاران این است که احیا و بازسازی را بخشی از فرآیند تولید خود بدانند و با مشارکت در این پروژه‌ها، به حفظ سرمایه‌های ملی و سلامت طبیعت استان کمک کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
اوقات شرعی اهواز، ۲ تیرماه ۱۴۰۵
با راه اندازی واحد فراوری بافت، کل نیاز کشور تأمین می شود
هیئتی به وسعت دنیای کوچک بچه‌ها در شهرستان بدره
جمع استان‌های کولبر، جمع شد/ ایلام هم آمد
سقوط بالگرد آمریکایی در آلاسکا
رایزنی هیئت عالی رتبه ایرانی با مقامات عمان در مسقط
تأکید معاون امور استان‌های رسانه ملی بر بازتاب فرهنگ عاشورایی زنجان در کشور
دوم تیرماه ۱۴۰۵؛ قطع جریان گاز در کوی مهدیس اهواز
بررسی موانع پیش روی ثبت جهانی دره شیرز کوهدشت
طنین نوای یا حسین(ع) در شب هشتم محرم در آبادان
استمرار گرمای هوا و وزش باد در سمنان
مردم جنوب غرب خوزستان؛ یکصدا در حمایت از آرمان‌های انقلاب اسلامی
تعیین دبیرکل جدید اتحادیه عرب
سربازان بیدار شب‌های خیابان، بیشتر از تنگه هرمز، عرصه را بر ترامپ تنگ کرده‌اند
صدو چهاردهمین شب از حماسه خیابان کیش با طنین فرمانده بده فرمان، حکم آنچه تو فرمایی
صدور ۹۷ درصد ابلاغیه‌ها در دادگستری گچساران به صورت الکترونیک
شهرکرد خنک‌ترین مرکز استان کشور
بیشتر آمریکایی‌ها معتقدند جنگ علیه ایران مشکلاتشان را زیاد کرد
تیم دانشکده ملی مهارت شهید مهاجر اصفهان قهرمان مسابقات امنیت سایبری بریکس ۲۰۲۶ شد
سردار ابن‌الرضا: در طول مذاکره آرایش نظامی را حفظ می‌کنیم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
عراقچی: برخی دارایی‌های مسدودشده ایران آزاد شدند
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد
نشست قرارگاه امنیتی و دفاعی استان مرکزی به ریاست فرمانده سپاه حضرت روح‌الله
بیانیه مشترک قطر و پاکستان درباره مذاکرات سوئیس
مورینیو: بیرانوند باید در تیم‌های بزرگ اروپایی باشد
جام جهانی ۲۰۲۶، تمجید بوفون از عملکرد بیرانوند
به نقض تفاهم‌نامه واکنش سنگین خواهیم داشت
تمجید کورتوا از بیرانوند
رده بندی فیفا، بازگشت ایران به رده ۲۲
بازتاب درخشش بیرانوند مقابل بلژیک در رسانه‌های خارجی
سرلشکر رضایی: آمریکا را پاسخگو می‌کنیم
هشدار ترکیه درباره خرابکاری رژیم صهیونی در مذاکرات ایران وآمریکا
بدبینی به مذاکرات به علت بدعهدی آمریکاهمچنان وجود دارد
نشست مدیریت انرژی؛ افزایش جایگاه‌های سوخت ثابت و سیار در هرمزگان
۳ کشته و یک زخمی بر اثر تصادف ۲ سواری پژو پارس در محور طبس _ یزد
قطعی سامانه اینترنتی برخی بانک‌ها و بلوکه شدن پول مردم  (۲۸ نظر)
فرمانده قرارگاه خاتم‌: شهید پاکپور معمار تحولات عملیاتی بود  (۱۸ نظر)
یارانه خرداد ماه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد  (۷ نظر)
قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء: تنگه هرمز بسته خواهد شد  (۳ نظر)
نتایج وام ۷۵ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد  (۲ نظر)
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد  (۱ نظر)
واکنش بقایی به نفاق و ریاکاری وزیر خارجه فرانسه  (۱ نظر)
ترخیص مواد اولیه تولید داروی دیابتی با ورود دادستانی تهران  (۱ نظر)
ورود هیئت مذاکره کننده ایران به سوئیس  (۱ نظر)
نخستین شب مراسم عزاداری محرم در جوار محل عروج ملکوتی قائد شهید انقلاب  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، اینفانتینو: نمایشی الهام‌بخش از مقاومت و اشتیاق را دیدیم  (۱ نظر)
عارف: مردم بیش از خود گرانی، تحت فشار روانی آن هستند  (۱ نظر)
آسمانی شدن مادر شهید والامقام اشتیاقی در مِشکان شهرستان نی ریز  (۱ نظر)
آغاز عملیات عمرانی شهر گوزلدره با اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی  (۱ نظر)