پخش زنده
امروز: -
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با بیان اینکه برقراری جامعه عدل فراگیر روی کره زمین از سنتهای تخلف ناپذیر الهی است، گفت: جامعه بشر باید منتهی به جامعه عدل فراگیر مکانی و زمانی شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، آیت الله محسن اراکی امروز در بیستمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت که با موضوع «انتظار، سرعت تحولات جهانی و آینده جهان» در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، عنوان کرد: واژه ولی امر و بقیه الله دریایی نهفته از معانی دارد. این واژه در یک بستر قوانین و سنتهای اجتماعی و قطعی قرار دارد و برخاسته از آنها است، گفت: این واژه به سه سنت حتمی اشاره دارد که برخاسته از آن است.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با بیان اینکه برقراری جامعه عدل فراگیر روی کره زمین از سنتهای تخلف ناپذیر الهی است، تصریح کرد: جامعه بشر باید منتهی به جامعه عدل فراگیر مکانی و زمانی شود. جامعه عدلی که پس از آن جامعه ظلمی حاکم نمیشود و این جامعه عدل تا انتها ادامه دارد و این فلسفه آفرینش بشر است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کره زمین محدوده قلمرو خلافت بشر نیست بلکه مرکز خلاقت الهی است، گفت: این خلافت برای خداوند است و گسترده آن حاکمیت الهی است.
وی با بیان اینکه فراگیری جامعه عدل جهانی همه برهانی و هم قرآنی است، خاطرنشان کرد: قرآن نیز بیان میکند که محال است خدای متعال این جهان را برای حاکمیت فساد بیافریند به همین خاطر باید غرض و غایت اصلی از آفرینش این جامعه برقراری عدل فراگیر زمانی و مکانی باشد تا آفرینش انسان و کره زمینی که با امکانات فراوان در اختیار انسان قرار گرفته است توجیه شود.
آیت الله اراکی با بیان اینکه سنت دوم، جامعه معتقد است که باید به دست خود انسان و با اراده او برقرار شود، اضافه کرد: خداوند موجودی به نام انسان خلق کرد که برتری آن نسبت به دیگر موجودات و فرشتگان یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ است.
وی ادامه داد: پرستش فرشتگان عقلانی بوده است و خداوند را میپرستیدند، چون باید میپرستیدند، اما خداوند موجودی خلق کرد که خداوند را عاشقانه پرستش کند. در عرفان اهل بیتی (ع) آمده است که همه این جهان آفرینش بر اساس عشق الهی بنا شد و فرشتگان نیز خداوند را عاشقانه پرستش میکردند، اما خداوند موجودی را خلق کرد معشوق خداوند باشد و این یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ باید جامعه عدل را ایجاد کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: سنت دوم بیان میکند که خداوند اراده کرد موجودی را خلق کند که با اراده خودش بتواند کار خدایی کند و این موجود استحقاق این را داشت که معشوق خدا باشد.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه افزود: در منطق علم اجتهادی قرآنی و اسلامی واحد، جامعه بیت است که در جامعه غربی و تمدن غربی این بیت فرو ریخته است و با فروریختن بیت همه ارزشهای انسانی گم شد. انسان در بیت پروش پیدا میکند.
وی در رابطه با سنت سوم گفت: در همه تحولاتی که در جامعه بشر رخ میدهد یک هسته اصلی به نام فرصت عدل وجود دارد. در هر زمانی امام و ماموم (حداقل یک نفر) وجود دارد که این هسته اصلی تشکیل جامعه عدل فراگیری زمانی و مکانی است.
آیت الله اراکی با بیان اینکه بقیه الله همیشه در جامعه است، اضافه کرد: جوامع دچار تحولات میشود، اما هسته اصلی میماند و همیشه حجت خدا با پیروان او در هر زمانی باقی هستند تا این فرصت عدل تبدیل به اقامه عدل شود.
وی گفت: بقیه باقی الهی میماند تا ذرات صلاح اجتماعی و خرده صالحان همه به تدریج گرد هسته اصلی جمع شوند و تبدیل به قدرت فراگیری شوند که بتوانند جامعه عدل فراگیری زمانی و مکانی را ایجاد کنند.