پخش زنده
امروز: -
مجموعه تلویزیونی «فریبا» که از پروندههای حقیقی الهام گرفته در ۴۰ قسمت ۴۵ دقیقهای روایتی از سرگردانی جوانان در فضای مجازی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شبکههای اجتماعی، شهرت و جوانان از محورهای این مجموعه است.
آقای محمود معظمی نویسنده و مدرس دانشگاه و کارگردان این مجموعه با حضور در استودیو شبکه خبر گفت: قصه فریبا محصول سیما فیلم است که کمبود چنین قصهای را در قاب تلویزیون و فضایی که برای تماشاگر ملموس باشد که بتواند به تماشاگر آگاهی دهد و ضمن فواید فضای مجازی و شبکههای اجتماعی مضراتی که این شبکههای اجتماعی برای افراد در جامعه به وجود آورد و حتی تغییر سرنوشت خیلیها را که پیگیر شبکههای اجتماعی هستند، موجب ساخت یک سریالی به نام «فریبا» شد.
کارگردان سریال فریبا ادامه داد: اینفلوئنسر به معنای فرد تاثیر گذار کلمه کلیدی و مهمی است یعنی فرد تاثیر گذاری که میتواند روی احوال خوب یا بد افراد جامعه و تصمیم گیریهای آنها تاثیر بگذارد این از مهمترین بخشهای اجتماعی یک جامعه میتواند باشد که اگر هر فردتاثیرگذاری که به لحاظ رزومه، سواد و دانش آگاهی لازم را نداشته باشد و بخواهد روی افراد اجتماع تاثیر بگذارد با یک بحران جدی و چالش خطرناک مواجه میشویم.
وی افزود: در زمانی که فضاهای مجازی وجود نداشت الگوهای ما متخصصان، پزشکان و دانشمندان، هنرمندان بزرگ صاحب فکر و اندیشه بودند ولی وقتی من که به عنوان کارگردان قصه فریبا را میسازم و با یک طیف وسیعی از تماشاگر طرف هستم که هم بخشهای خوب این کار را و بخشهای خوب شبکههای اجتماعی و یا اینفلوئنسرها را باید بازگو کنم و هم بایدبخشهایی که میتواند به شدت به روان جامعه و روان شخص و خانوادهها آسیب برساند.
معظمی درباره بحث شهرت درقصه فریبا گفت: کسی که در کار هنر است، یک بخشی که پنهان نیست از کار هنر یا هنرمند یا اینفلوئنسرهایی که کار میکنند، شهرت است، چون آدمها میل به دیده شدن دارند و به واسطه این دیده شدن میتوانند به پول و ثروت و موقعیتهای اجتماعی و اتفاقات خوب و خاص تری در زندگی روزمره برسند و ما در قصه فریبا به آن پرداختیم.
وی ادامه داد: نکته مهم کار ما این است که قصه اصلی ما چالشها و فراز و فرودهایی که برای شخصیت اصلی قصه ما که حالا شغلش، شغل اینفلوئنسری است و در شبکههای اجتماعی فعالیت میکند در کنار داستانی که یک بخشی از تبعات این شغل و گرفتاریهایی که برای این دست از آدمها که سطح میلیونی دنبال کننده دارند، نشان میدهدو اتفاقات دیگری که موجب میشود افراد و جوانان به دنبال این هستند که یک شبه ره صد ساله را طی کنند با دنباله روی از این اشخاص که یک بخشی از آن واقعا بخش مثبت است و کمک میکند به خیلی از افراد، اینفلوئنسرهایی که صاحب فکر و اندیشه و سواد هستند و بقیه که شاید کمتر این ویژگی را داشته باشند شاید دنبال کننده کمتری داشته باشند و یا بیشتر ولی تاثیر منفی میگذارند، به هر حال خطری که وجود دارد در این بخش از جامعه امروز ما این است که مخاطب بتواند تشخیص دهد که دنباله روی از کسی که روی او تاثیر میگذارد آیا او در زندگی فرد مصلحی است؟ آیا او در زندگی خود صاحب این ویژگیهایی که اشاره کرده هست یا نقاب دروغین دارد و در کنار قصه اصلی که برای مخاطب میتواند جذاب باشد پر از گره و معما است.
این نویسنده و کارگردان درباره انتخاب بازیگران گفت:در زمان پیش تولید سختترین و مهمترین بخش انتخاب بازیگر است که وقت زیادی هم از گروه کارگردانی میبرد، چون دقیقا مثل چیدن مهرههای شطرنج است که باید بر اساس شخصیتها به درستی در جای خود قرار گیرد.
وی ادامه داد: من این شانس را داشتم که هنرمندان پیشکسوت و حرفهای دعوت من را برای کار قبول کردند و در کنار بازیگران پیشکسوت از بازیگران جوان و تئاتری هم در این سریال استفاده کردم.
معظمی درباره ریتم قصه گفت: هر قصه و فیلمنامهای یک ریتم متناسب با خود فضای قصه دارد و ما وقتی قصه معمایی و راز آلود را روایت میکنیم لحظات احساسی و عاطفی که در قصه وجود دارد احتیاج به تعمق بیشتری دارد تا مخاطب آن احساس و عاطفه را درک کند بنابراین بر اساس قواعد آن ژانر ریتم کند تری دارد بخشهای اکشن و حادثهای بر اساس قواعد این ژانر ریتم متناسب خودش را دارد، در یک سریال بر اساس ریتم کلی که در قصه
و جود دارد و یا در مونتاژ به وجود میآید تمام طیفها باید بتوانند با آن قصه ارتباط برقرار کنند و خسته کننده هم نباشد.
وی درپایان گفت: با توجه به استقبال خوب مخاطبان از این سریال تولید فصل دوم سریال فریبا با قصههای متنوع در دستور کارقرارگرفته است.