تصویب کلیات طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس
کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در نشست علنی مجلس تصویب شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان را با ۱۵۴ رای موافق به تصویب رساندند.
احمد بخشایش اردستانی در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان گفت: ثبت نام بیش از ۸۰ نفر برای انتخابات دبیر و ناظر مجلس نشان از ضعف قوه مقننه است. امام و مقام معظم رهبری تاکید کردند که مجلس باید در راس امور باشد، اما ما به مرور این وضع را مشاهده میکنیم که نهادهایی در حال تحمیل خودشان به مجلس هستند و این تحمیلها موجب تضعیف مجلس شده است و امروز بررسی این طرح نیز نمایندگان را بیش از پیش تضعیف میکند.
نماینده اردستان ادامه داد: محدود شدن نمایندگان شجاعت، صداقت و تدبیر را از نماینده میگیرد. با طرح اصلاح کنونی برای نماینده پرونده سازی صورت میگیرد، در حالی که اولین جایگاه نماینده مجلس مصونیت آن است، لذا ما با این اصلاح به شدت مخالف هستیم. اگر کسی مقامی را در کشور میپذیرد، همانند سایر کشورها باید پاسخگو باشد و قدرت تحمل داشته باشد و به محض انتقاد از مسئول نباید منتقد را وارد دادگاه کرده و برای وی پرونده تشکیل دهیم.
وی افزود: بنده دوست دارم نمایندگان خودشان را محدود نکنند و مجلس باید اجازه دهد قدرت در دست نمایندگان باشد بنابراین نمایندگان نباید اجازه دهند با طرح اصلاح قانون مذکور و نامهای قشنگی مانند صیانت و طرح اصلاح بیش از این محدود شوند.
در ادامه محمد رضا صباغیان نیز در مخالفت با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان با استناد به اصول ۸۴ قانون اساسی در خصوص اینکه اظهار نظر نمایندگان در خصوص مسایل خارجی و داخلی و اصل ۸۵ پیرامون اینکه مسئولیت نماینده قائل به فرد بوده و قابل واگذاری نیست و سپس اصل ۸۶ درخصوص آزاد بودن نمایندگان در اظهار نظر گفت: هر دستگاهی وظایف و شرایط خودش را دارد، ذات و جایگاه مجلس این است که نمایندگان جرات داشته باشند و همانند مدرس باشند. این ذات مجلس بوده تا بتواند حرف مردم را فریاد بزند و اصول قانون اساسی برای خوشامد ما تصویب نشده است.
وی ادامه داد: ذات دستگاههای اطلاعاتی این است که کم حرف بزنند، اما ذات مجلس سخن گفتن بوده و نماینده باید جرات حرف زدن داشته باشد، ما نباید کاری کنیم که این جرات از نماینده گرفته شود و نماینده احساس کند چوب شورای نگهبان و هیات نظارت بالای سرش وجود دارد. گفته شده اگر نمایندهای بینظمی کرد و یا تاخیر داشت به شورای نگهبان برود، آیا منظور از بینظمی، مخالفت، انتقاد و اعتراض است؟
علی بابایی کارنامی در ادامه بررسی کلیات طرح مذکور و در مخالفت با آن گفت: ما نماینده مردمی هستیم که با یک گفتمان و سلیقهای از سوی مردم انتخاب شدیم، اما میخواهیم با دست خودمان اصل ۷۱، ۸۴، ۸۵ و ۸۶ قانون اساسی را نقض کنیم و ثابت کنیم که شاید یک نماینده از میان ۲۹۰ نماینده ممکن است تخلف کند، آزادی و ابتکار عمل را از نماینده بگیریم و بگوییم، میخواهیم قوانینی وضع کنیم که نمایندگان تحت کنترل قرار بگیرند.
این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: این انتقاد به این معنی نیست که هیات نظارت بر رفتار نمایندگان حضور نداشته باشد، بلکه ما معتقدیم حضور داشته باشد، اما نه به این شکلی که ذکر شده است در محتوای طرح مذکور گفته شده نمایندهای میتواند در هیات نظارت حضور داشته باشد که سه دوره نماینده باشد در صورتی که ممکن است، نماینده یک دورهای تشخیص بهتری از آن نماینده داشته باشد چرا باید حق برخی از نمایندگان را صلب کنیم و در همان ابتدا القا کنیم که نماینده دوره اولی نمیتواند نماینده واقعی باشد و این از مصادیق تبعیض است.
وی اضافه کرد: در این طرح اصل صیانت از حقوق نماینده از جمله سالم بودن نماینده و تفکر و رویکرد نماینده زیر سوال میبریم، در حالی که نماینده باید صدای مردم باشد، نمایندگان باید بر سر مدیران ناکارآمد فریاد بکشند و حتی تحقیق و تفحص انجام دهند، چرا که این حق نماینده بوده و البته این حق را دارد که با استماع صحبتهای وزیر طرح خود را پس بگیرد.
سلمان اسحاقی در موافقت با گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی در مورد کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان، گفت: چه اتفاقی صورت میگیرد زمانی که تحقیق و تفحصها در مجلس مطرح و در صحن علنی تصویب و به کمیسیون مربوطه ارجاع میشود. کمیسیون نیز موضوع را بررسی میکند و گزارش را به صحن ارائه مینماید، اما بررسی میدانی آن متاسفانه سالها طول میکشد. به عنوان مثال در خصوص تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی هیچ کس پاسخگو نبود در حالی که اتاق بازرگانی یک دولت مستقل است و بودجه مستقل نیز برای خود دارد و در قبال این بودجه به هیچ کجا پاسخگو نیست. چه اتفاقی رخ میدهد که تحقیق و تفحص سالها در بایگانی باقی میماند.
نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نمایندگان چند وظیفه دارند، اولین آن قانونگذاری و دیگری نظارت است، همیشه گفته ایم که اگر مجلس و کمیسیونهای تخصصی در بعد نظارتی کار خود را درست انجام دهند شاید نیاز نباشد حتی به دیدار وزرا برای پیگیری موارد برویم. هفته گذشته نیز دکتر قالیباف تذکر داد که چه اتفاقی رخ میدهد که نمایندگان در صحن اطراف وزیر حاضر میشوند. اگر به وظیفه نظارتی خود حول محور عدالت عمل کنیم چنین اتفاقاتی رخ نمیدهد و کارها پیش میرود.
وی ادامه داد: در حوزه سوخت توقع داریم اعضای کمیسیون انرژی به موضوع توجه ویژه داشته باشد، چگونه سوخت در استانها پخش میشود، چرا جایگاههای استان خراسان جنوبی با مشکل روبرو هستند. اگر موضوع قاچاق است از قاچاقی که از استان خراسان جنوبی عبور میکند جلوگیری کنید.
این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: درخواست ما از سایر نمایندگان در بعد نظارتی این است که مردم باید بدانند که چه اتفاقی رخ میدهد با وجود مشکلات در کشور وزیر در جای امنی نشسته است. به صورت مثال امروز گرانی در بحث لبنیات داریم، توزیع ناعادلانه آرد و سوخت را شاهد هستیم، برخی پروژهها در سطح کشور معطل مانده اند، برای مردم سوال پیش میآید چرا پروژه راه در یک استان با سرعت پیش میرود، اما به صورت مثال در استان خراسان جنوبی تعلل صورت میگیرد
اسحاقی گفت: این خواست مردم است که نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان در اولویت قرار بگیرد، زیرا مردم اعتقاد دارند نمایندگان برای اقتدار باید نظارت بر خود را آغاز کنند، چون هر شبههای که برای نمایندگان مطرح میشود آسیب جدی به سرمایه اجتماعی مجلس است.
گفتنی است علیرضا سلیمی به عنوان دیگر موافق با کلیات طرح مذکور، گفت: شهادت شهید سنوار را تبریک و تسلیت عرض میکنم، اشتباه صهیونیستها در پخش لحظات آخر زندگی شهید سنوار نشان داد که مقاومت علیرغم اینکه دست خالی دارد حتی با یک چوب در مقابل اشغالگری که به همه تجهیزات روز مجهز است تا آخرین نفس میجنگد. مقاومت نمیمیرد و زیر خاک دفن نمیشود آنکه دفن میشود اشغالگر، خونریز، آدمکش و رژیم صهیونیستی است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اصل موضوع این است که در این موارد ورود کنیم یا خیر. در حال حاضر کلیات موضوع مطرح است و بررسی جزئیات در دستورکار نیست، در جریان بررسی جزئیات فرصت برای اصلاح باقی است. در ابتدای دوره در دیدار با مقام معظم رهبری ایشان فرمودند نماینده علاوه بر اینکه پرسشگر است پاسخگو نیز است، این عین قانون اساسی بوده و اصل ۸۴ میگوید هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است.
وی ادامه داد: اگر ما مسئول هستیم چگونه باید پاسخگو باشیم. نحوه پاسخگویی ما در برابر ملت چگونه است؟ آیا نباید ساز وکاری در مجلس تهیه شود تا اگر رفتار یک نفر به ۲۹۰ نفر آسیب زد آن فرد اصلاح شود به نحوی که شأن مجلس حفظ گردد. مگر در قانون آئین نامه نیامده است که حفظ شأن نماینده، حفظ شأن مجلس است، از وظایف هیات رئیسه حفظ شأن مجلس است. حفظ شأن مجلس تنها مربوط به هیات رئیسه نیست و خود نمایندگان نیز باید شأن خود را حفظ کنند به این معنا که باید ساز وکاری تهیه شود تا اگر تخلفاتی صورت بگیرد با این موارد بر اساس ساز وکار مقابله شود تا آبروی کل مجلس نرود.