در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۴؛
آمار گردشگران بینالمللی به ۹۶ درصد قبل از همهگیری کرونا رسید
میزان گردشگری بینالمللی در هفت ماه منتهی به جولای ۲۰۲۴ به ۹۶ درصد از سطوح قبل از همهگیری کرونا بازگشت که ناشی از تقاضای قوی سفر در اروپا و بهبود بازارهای آسیا و اقیانوسیه بوده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ بر اساس آخرین شاخص جهانی گردشگری که «گردشگری سازمان ملل متحد» منتشر می کند، حدود ۷۹۰ میلیون گردشگر در هفت ماه اول سال ۲۰۲۴ به سفرهای بین المللی رفته اند که حدود ۱۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ و تنها ۴ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است. دادهها شروع قوی سال را نشان میدهد و به دنبال آن یک سه ماهه دوم متوسط تر. نتایج مبنی بر پیشبینی گردشگری سازمان ملل متحد مبنی بر بهبود کامل تعداد مسافران بینالمللی در سال ۲۰۲۴ باوجود خطرهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی ادامه دارد.
زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل گردشگری سازمان ملل متحد در این زمینه گفت: گردشگری بینالمللی در مسیر تثبیت بهبود کامل خود از بزرگترین بحران در تاریخ این بخش قرار دارد. بازگشت به آمارهای پیش از همه گیری کرونا، بطور مستمر با وجود طیف وسیعی از چالشهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی صورت میگیرد که بر تقاضای شدید برای سفرهای بینالمللی و همچنین اثربخشی تقویت ارتباطات هوایی و کاهش محدودیتهای ویزا تاکید میکند. این بهبود همچنین نیاز روزافزون به برنامهریزی و مدیریت گردشگری را برای پاسخگویی به تأثیرات آن بر جوامع نشان میدهد، به گونهای که منافع اجتماعی-اقتصادی عظیم با سیاستهای فراگیر و پایدار همراه شود.
خاورمیانه همچنان پیشتاز بهبود است
با افزایش اتصال هوایی و تسهیل ویزا که از بهبود سفرهای بین المللی حمایت میکند، دادهها نشان میدهد که همه مناطق جهان تا کنون سال قدرتمندی را ثبت کرده اند.
با این حال، خاورمیانه همچنان قویترین منطقه در حال رشد از نظر نسبی باقی مانده است، به طوری که ورودیهای بین المللی برای این منطقه ۲۶ درصد بالاتر از سطح سال ۲۰۱۹ در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۴ صعود کرده اند.
آفریقا ۷ درصد بیشتر از ماههای مشابه سال ۲۰۱۹ پذیرای گردشگران بوده است.
اروپا و قاره آمریکا به ترتیب ۹۹ درصد و ۹۷ درصد میزان ورودیهای خود قبل از همه گیری کرونا، را در این هفت ماه بهبود دادند و هنوز به میزان قبل از همه گیری نرسیده اند.
آسیا و اقیانوسیه ۸۲ درصد از تعداد گردشگران قبل از همهگیری کرونا را ثبت کردند (-۱۸ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹) که در ژوئن به ۸۵ درصد و در جولای به ۸۶ درصد رسید.
در مجموع ۶۷ مقصد از ۱۲۰ مقصد در سراسر جهان، بر اساس دادههای ماهانه یا فصلی کشورها، در نیمه اول سال ۲۰۲۴، تعداد ورودیهای سال ۲۰۱۹ را بازیابی کردهاند. برخی از قویترین عملکردها در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۴ نشانگر رشد بیش از دو برابری ورودیها نسبت به ۲۰۱۹ بوده است، برای نمونه در کشور قطر (+۱۴۷ ٪ در مقایسه با ۲۰۱۹) و در مرتبه بعد کشورهای؛ آلبانی (+۹۳ ٪)، السالوادور (+۸۱ ٪)، عربستان سعودی (+۷۳ ٪)، جمهوری. مولداوی (+۵۰ ٪ تا ژوئن) و تانزانیا (+۴۹ ٪ تا ژوئن).
دادههای مالی درآمدها و هزینهها نتایج قوی تری را نشان میدهد
با توجه به درآمدهای گردشگری بینالمللی، ۴۷ کشور از ۶۳ کشور دارای دادههای موجود، ارزشهای پیش از همهگیری کرونا را در شش ماهه اول سال ۲۰۲۴ بازیابی کردهاند که بسیاری از آنها رشد دو رقمی قوی را در مقایسه با سال ۲۰۱۹ (به ارزهای محلی و قیمتهای فعلی) گزارش کردهاند. در میان بهترین عملکردها تا ژوئن یا ژوئیه ۲۰۲۴ آلبانی (+۱۲۸ ٪) و صربستان (+۱۲۶ ٪) بودند که درآمدهای گردشگری خارجی در آنها بیش از دو برابر شد (در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹)، پس از آن تاجیکستان (+۸۵ ٪)، پاکستان (+۷۶ ٪) ، مونته نگرو (+۷۰ درصد)، مقدونیه شمالی (+۶۰ درصد) و پرتغال (+۵۷ درصد). نتایج قویای نیز توسط ترکیه (+۵۵%) و کلمبیا (+۵۴%) گزارش شده است. شایان ذکر است بر اساس دادههای سه ماهه اول، عربستان سعودی (+ ۲۰۷ درصد) و السالوادور (+ ۱۶۸ درصد) هستند که نسبت به سه ماهه اول ۲۰۱۹ از رشد فوق العادهای برخوردار بوده اند.
دادههای مربوط به هزینههای گردشگری بینالمللی نشان میدهد که تقاضای زیادی برای سفرهای خروجی در ژانویه تا جولای ۲۰۲۴، به ویژه از بازارهای منبع بزرگ مانند ایالات متحده (+۳۲%)، آلمان (+۳۸%) و بریتانیا (+۴۰ ٪ تا مارس) در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹. استرالیا (۳۴+%)، کانادا (+۲۸%) و ایتالیا (+۲۶%) نیز هزینههای خروجی قوی را تا ژوئن ۲۰۲۴ گزارش کردند. دادههای محدود برای هند نشان میدهد که این میزان چشمگیر است. افزایش هزینههای خروجی، با رشد ۸۶ درصدی در سه ماهه اول ۲۰۲۴ (در مقایسه با سه ماهه اول ۲۰۱۹).
دادههای اصلاح شده برای سال ۲۰۲۳ نشان میدهد که درآمد صادراتی از گردشگری بین المللی به ۱.۸ تریلیون دلار (شامل دریافتی و حمل و نقل مسافر) میرسد، تقریباً مشابه قبل از همه گیری کرونا (-۱ ٪ به صورت واقعی در مقایسه با سال ۲۰۱۹). تولید ناخالص داخلی مستقیم گردشگری نیز در سال ۲۰۲۳ سطوح قبل از همه گیری را بهبود بخشید و به ۳.۴ تریلیون دلار تخمین زده شد که معادل ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است. در سال ۲۰۱۹ گردشگری به طور مستقیم به ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی کمک کرد.
انتظار میرود آمارها در بخش پایانی سال ۲۰۲۴ مثبت باشد، هرچند چالشها همچنان پابرجا هستند
«شاخص اعتماد گردشگری سازمان ملل متحد» انتظارات مثبتی را برای بخش آخر سال ۲۰۲۴ نشان میدهد، در حدود ۱۲۰ امتیاز برای سپتامبر-دسامبر ۲۰۲۴، هرچند کمتر از چشم انداز ماه میتا آگوست است، که در حدود ۱۳۰ بوده است (براساس مقیاس ۰ تا ۲۰۰، که ۱۰۰ منعکس کننده عملکرد مورد انتظار برابر است). حدود ۴۷ درصد از کارشناسان گردشگری شرکت کننده در نظرسنجی شاخص اعتماد (Confidence) انتظار عملکرد بهتری را برای این بخش در چهار ماه آخر سال ۲۰۲۴ دارند، در حالی که ۴۱ درصد کارشناسان عملکرد مشابه و ۱۱ درصد بدتر را پیش بینی میکنند. این پیش بینیها نشان دهنده عادی شدن تدریجی گردشگری بین المللی است.