پخش زنده
امروز: -
معاون امور استانهای صدا و سیما گفت: هر حوزهی انتخابیه ۷ مرحله مناظره برگزار میکند و علاوه بر این حدود ۲۰ دقیقه هم به هر یک از نامزدها فرصت ضبط ویدئو داده میشود تا از ۲۰۰ کانال انتخاباتی پخش شود و ۱۴۰۰ مناظره در سراسر کشور با نظارت کامل خواهیم داشت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،شبکه خبر در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره ضبط و پخش مناظرهها در ۲۰۰ کانال انتخاباتی با آقای اعلمی مدیر شبکهی تهران و آقای عابدینی معاون امور استانهای سازمان صدا و سیما گفتگو کرده است.
مقدمه مجری: تا یازدهم اسفند و زمان برگزاری انتخابات دوازدهمین دورهی مجلس شورای اسلامی زمان چندانی باقی نمانده است و از جمله تلاشها برای فراهم آوردن زمینهی تبلیغات مناسب و عدالت تبلیغاتی راه اندازی بیش از ۲۰۰ کانال تلویزیونی در رسانهی ملی است. چه در تهران و چه در مراکز صدا و سیما، برای انعکاس دیدگاهها و مواضع نامزدهای انتخابات مجلس و برنامههای مناظرهها میان نامزدها یا نمایندگان فهرستها و جریانهای سیاسی، برنامهی امشب گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین مراحل آماده سازی و چگونگی آگاهی مردم از این برنامهها اختصاص دارد.
سوال: آقای دکتر اعلمی، در ابتدا بفرمایید این برنامههای تبلیغات انتخاباتی در رسانهی ملی چقدر کمک میکند به شفافیت و روشنگری مواضع نامزدهای انتخابات مجلس؟
اعلمی: همانطور که مستحضرید ۲۰۰ کانال انتخاباتی در روزهای گذشته به طور رسمی راه اندازی شد، یکی از اولویتهای این موضوع بحث عدالت تبلیغاتی بود که در نهایت ایجاد شد، موضوع مناظرات که طراحی شده دنبال این هستیم که فضایی را ایجاد بکنیم که مردم عزیز با شنیدن این پرسش و پاسخ عیار فکری و اعتقادی و احیانا موضوعات مختلفی که نامزدها دارند در حوزههای مختلف اجتماعی و سیاسی، به راحتی بشنوند و تصمیم بگیرند و کمک بشود به ایشان برای انتخاب اصلح و در نهایت فضای پرشور انتخاباتی را ایجاد بکندو انشاالله فضای مشارکت را که جزء ۴ محور اصلی مدنظر مقام معظم رهبری بود.
سوال: ما میهمانان دیگری هم خواهیم داشت هم عده ای از داوطلبان نمایندگی مجلس میهمان ما خواهند بود و هم تنی چند از مدیران کل مراکز صدا و سیما در استانهای مختلف. الان میرویم به سیستان و بلوچستان به صدا و سیمای مرکز زاهدان در خدمت آقای عابدینی هستیم معاون امور استانهای سازمان صدا و سیما، آقای دکتر عابدینی سلام بر شما، بفرمایید این برنامههای مناظرات انتخاباتی و ویژه برنامههایی که برای معرفی نامزدها ترتیب داده شده، چقدر به شفافیت مواضع و چقدر به کاهش هزینههای تبلیغات نامزدها کمک میکند؟
عابدینی: آنچه در چارچوب راه اندازی ۲۰۰ کانال شبکهی انتخاباتی صورت گرفته این است که دو اقدام در این حوزه صورت میگیرد، نخست این که فرصت ویدئوهای ۲۰ دقیقهای در اختیار نامزدها قرار گرفته، تا به پرسشهایی که مردم پیش از این در قالب زیرنویسهایی که شبکههای مختلف صدا و سیما داشتند، ارسال کرده اند پاسخ داده شود. این پرسشها حول و حوش موضوعات محلی و موضوعات ملی هست، نمایندگان مجلس هم وضعیتی دارند که نقش آفرین هستند در ریل گذاری پیشرفت کشور در حوزهی منطقهای و هم در حوزهی ملی؛ بنابراین ما تلاش خواهیم کرد که زمینهای را فراهم کنیم تا هر داوطلب نمایندگی مجلس ۲۰ دقیقه اختصاص به او داده شود که پرسشهایی مثل این که مهمترین اولویت فرهنگی حوزهی انتخابیه اش چیست، مهمترین اولویت اقتصادی حوزهی انتخابیه چیست، برای شفافیت آراء چه میکند و برای عبور از چالشهایی که در منطقه یا در کشور وجود دارد چه برنامههایی دارد، پاسخ دهد. یک ویدئوی ۲۰ دقیقهای در قالب پرسش و پاسخ، پرسشها مشخص هست، پاسخها را دوستانی که نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی هستند آماده میکنند، بارگذاری میکنند در سامانهای که طراحی شده و این را در اختیار صدا و سیما قرار میدهند تا از این ۲۰۰ کانال پخش بشود، علاوه بر این ۲۰ دقیقه ما زمینه برای مناظرهها را هم فراهم کردیم و بسیاری از مناظرهها از دیروز، شروع شده البته به دلیل این که چند مرحله صورت گرفت تا داوطلبین احراز صلاحیت بشوند ما یک مقدار دست نگه داشتیم تا دقیقا مشخص شود که کدامیک از داوطلبین احراز صلاحیت میشوند و الان که مشخص شده بر اساس الفبای نام هر یک از نامزدها این مناظرهها تدارک دیده شده، پخش میشود و انشاالله زمینه فراهم میشود برای این که مردم استدلال در کلام، منطق در گفتار، شفافیت آراء، نوع برنامههایی که هر یک از این داوطلبان دارند و همچنین انتقاد پذیری، اشراف بر موضوعات ملی و محلی ببینند و بر اساس آن میآیند به نامزد دلخواه خودشان رای میدهند.
سوال: اقای دکتر بفرمایید که چه میزان نامزدها مشارکت داشتند تا الان و استقبال چطور بوده است؟
عابدینی: الحمدالله آن بحثی را که ما فکر میکردیم و برآورد ما بود از آن برآورد ما بیشتر شده، شما میدانید که بسیاری از نامزدها ممکن است علاقه ای به رقابت جدی نداشته باشند ولی آن کسانی که رقابت جدی را دنبال میکنند هم ویدئوهای ۲۰ دقیقهای خودشان را بارگذاری کردند و ما چند مرحله تمدید کردیم و انشاالله تا پایان ساعت امشب هم ویدئوهایشان را بارگذاری میکنند و توسط هیئت نظارت بر تبلیغات متشکل از مدیران کل صدا و سیما در استانها به اضافهی نمایندهی محترم شورای نگهبان در استان مربوط و نمایندهای از استانداری که مسئولیت نظارت بر این ویدئوهای تبلیغاتی را دارند بازبینی می شود.در مناظرهها هم همین هیئت سه نفره حضور دارند و انشاالله تلاش میکنند تا به بهترین نحو شکل بگیرد.
سوال: خیلی متشکر از شما دکتر عابدینی، در ادامه ارتباط ما به صورت تلفنی برقرار است با یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از استان کرمانشاه، سرکار خانم بفرمایید از روند تولید برنامههای خودتان در کانال انتخاب بگویید در چه مرحلهای هستید؟ آیا محتوای شما تولید شده؟ آیا ارائه دادید؟ بفرمایید این اقدام چقدر کمک میکند به کاهش هزینههای تبلیغاتی شما؟
نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از استان کرمانشاه: تبلیغات انتخاباتی از طریق صدا و سیما مزیت مهمی که دارد ایجاد شرایط یکسان برای تمامی نامزدهای انتخاباتی در استفاده از ظرفیت رسانهی ملی برای معرفی خودشان و برنامه هایشان است. در چنین فضای تبلیغاتی که مخاطبان زیادی دارد نامزدها باید خودشان را صادقانه معرفی کنند و نمیتوانند شعارها یا وعدههای غیر واقعی و اجرا نشدنی به مردم بدهند، بالاخره نامزدی که در رسانهی ملی به مردم وعده میدهد باید منتظر مطالبه گری بعدی برای اجرایی شدن آن وعدهها باشد فلذا تبلیغات رسانهای نهایتا نماینده را مکلف به پاسخگویی و تحقق وعده هایش میکند، بنابراین شفافیت یعنی معرفی صادقانه، دادن وعدههای قابل اجرا و پاسخگویی آن نماینده. از حیث هزینه هم تبلیغات نامزدها به صورت مرسوم شامل جلسات سخنرانی، فضای مجازی، کارت و نصب بنر و کراکتهای تبلیغاتی میشود که علاوه بر محدودیتی که این نوع تبلیغات از حیث تعداد مخاطبین شان دارند اگر وسعت حوزه انتخابیه مثل کلانشهرها زیاد باشد قطعا هزینههای زیادی هم دارد، استفاده از ظرفیت صدا و سیما باعث کم شدن هزینههای تبلیغاتی میشود و با توجه به وسعت رسانه ملی تاثیرگذارتر هم هست، من هم از این فرصت استفاده کردم و انشاالله ویدئوهای بارگذاری شده ام را میبینید.
سوال: اقای دکتر اعلمی بفرمایید که وضعیت ضبط مناظرهها در استان تهران به چه نحو هست در شهرستانها آیا مناظره داریم یا نداریم؟ دو نفره است؟ چند نفره است؟ از روند استان تهران برای ما بیشتر بفرمایید.
اعلمی: ما ضبط مناظرهها را از امروز آغاز کردیم درشهرستانها هم مثل بقیه استانها مناظرهها برگزار خواهد شد، تعداد افراد هم معین هست در حوزههای انتخابیه و بر اساس تعداد افراد هم انشاالله مناظرهها برگزار میشود، بنا بر این سعی داریم که مناظرهها به شکلی برگزار شود که همه کسانی که درخواست مناظره دارند در کنار هم بنشینند و مردم عزیز که مخاطب هستند بالاخره ویژگیهای مثبت و منفی یک فرد را در کنار هم ببینند و بررسی کنند و در نهایت تصمیم بگیرند. در شهر تهران مستحضر هستید ما بیشترین میزان ثبت نام را داشتیم به تبع همان هم بیشترین میزان درخواست کنندهی مناظره را داریم، یک مقداری در تهران شرایط متفاوت است، چند مدل را طراحی کردیم، تلاش مان این است که یا در گروههای بین ۲۰ تا ۳۰ نفره بتوانیم ضبطها را انجام بدهیم، آقای دکتر عابدینی فرمودند ترتیب حروف الفبا را انشاالله ملاک قرار میدهیم، یک طراحی دیگری هم در حال اجراست اگر بتوانیم انشاالله در یک سالن تمام یکصد نفر را جمع بکنیم و در شرایط خاصی مناظره را ضبط بکنیم. داریم طراحی میکنیم اگر به تایید ستاد انتخابات سازمان برسد به این شکل، اگر نه که در گروه حدود ۵ نفره بین ۲۰ تا ۳۰ نفره انشاالله ضبطها انجام خواهد شد.
سوال: برویم به آذربایجان شرقی، اقای رضایی تبریزی مدیر کل صدا و سیمای استان آذربایجان شرقی در تبریز همیشه سرافراز، آقای رضایی بفرمایید از روند ضبط مناظرهها و برنامههای انتخاباتی نامزدها چه تعداد تا حالا ضبط شده آیا روند را آغاز کردید؟ در چه مرحلهای هستید؟
رضایی تبریزی: در مرکز آذربایجان شرقی، ما ۸ حوزهی انتخابیه را مناظره هایش را ضبط کردیم و الان در حال بازبینی هستند که در حقیقت برای هر حوزهی انتخابیه ما ۷ مناظره ضبط کردیم در مجموع ما ۵۶ مناظره را آمادهی پخش کردیم و این روند ادامه دارد تا این که انشاالله تمامی حوزههای انتخابیه را بتوانیم به اتمام برسانیم. سختی کار ما در تبریز است که تعداد بیشتر نامزد را برای حضور در مناظره داریم که احتمالا در این خصوص تدابیر دیگری بیاندیشیم که بتوانیم مناظرهها را با آن ویژگیهایی که در برنامه ریزی اولیه در نظر داشتیم انشاالله برگزار کنیم.
سوال: برویم به زاهدان باز هم ارتباط ما ادامه خواهد داشت با آقای دکتر عابدینی معاون امور استانهای صدا و سیما، آقای دکتر عابدینی بفرمایید از میزان نظارت بر ضبط این برنامهها، آیا نامزدهایی که برنامهها را ضبط و تولید محتوا میکنند نظارتی بر تولید محتوای آنها هست؟ آیا نامزدها میتوانند وعدههای پوچ و غیر واقعی بدهند؟ چه نظارتی روی تولید محتوای منتشر شده وجود دارد؟
عابدینی: چون اولین بار است در دنیا که تعداد مناظرهها به این صورت برای مجلس اتفاق میافتد و من یک رقم را برای شما بگویم، همانطوری که دکتر رضایی فرمودند یک چیزی حدود هر حوزهی انتخابیه ۷ مرحله مناظره برگزار میکند ۷ تا ۱۲۰ دقیقه یعنی ۸۴۰ دقیقه و علاوه بر این چیزی حدود ۲۰ دقیقه هم به هر یک از نامزدها داده میشود فرصتها، ویدئوهایشان را تکمیل کنند و در اختیار سامانه قرار بدهند که در دوران هفت روزهای که مجوز داده میشود که رقابتها و تبلیغات صورت بگیرد انشاالله از این کانالها پخش بشود، بنابراین حجم مناظرهها و حجم ویدئوها بسیار بسیار زیاد است فقط ما ۱۴۰۰ مناظره را در سراسر کشور خواهیم داشت حدودا، اما نظارتها طبق ستاد انتخابات ستاد نظارت بر تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد صورت میگیرد، هر ویدئویی که بارگذاری میشود بلافاصله افراد بازبینی می کنند. طبعا، چون نمایندگان شورای محترم نگهبان و نمایندگان وزارت کشور بعنوان مجری برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و حتی مجلس خبرگان رهبری حضور دارند اینها نظارت میشود، ما تلاش مان بر این است که مسائلی که خارج از عرف هست، خارج از قانون هست، احتمالا خدایی ناکرده اتهام زنی هست، اینها تذکر داده شود و مجددا ارسال میشود تا خودشان باز بینی انجام بدهند و آنها را حذف کنند بنابراین نظارت کامل انشاالله صورت خواهد گرفت.
سؤال: برگردیم به تبریز، آقای رضایی در این مناظرههایی که شما ضبط میکنید و در استان شما برقرار است، آیا طرفین مناظره را خود نامزدها انتخاب میکنند؟ دو نفره است؟ چند نفره است؟ شکل مناظرهها آن جا چطور انجام میشود؟
اکبر رضایی تبریزی؛ مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی: ما در مناظرههایی که تا الان ضبط کردیم، با حضور نمایندگان هیئت اجرایی وهیئت نظارت انجام شده، نکاتی که این دوستان در حین ضبط مناظره مد نظر دارند، تمامی اینها را در صورت جلسه میآوریم و نهایتاً در نظارت همه این موارد اعمال میشود. نکتهای که قابل ذکر است در این خصوص، در این مناظرهها که حدوداً ۵۶ مناظره را ضبط کردیم، نمایندگان به سؤالاتی که از قبل برای همه به سویه معین شده، پاسخ می دهند، دیدگاههای هم را در تایم بعدی نقد میکنند و در پایان هم صحبت هایشان را جمع بندی میکنند که پایان تایم و زمان سومشان خواهد بود.
سؤال: آقای اعلمی با توجه به تعدد نامزدها در حوزه انتخابیه ری، تهران و شمیرانات چه تدبیری اندیشیده شده که این حجم از مناظرهها به خوبی و طبق عدالت رسانهای پیش برود و مشکلی به وجود نیاید و چقدر نامزدها استقبال کردند از این حضور و مشارکت در تولید محتواها؟
محمدباقر اعلمی؛ مدیر شبکه تهران: مشارکت که آقای عابدینی فرمودند بیش از هزار و ۳۰۰ ویدئو به دست ما رسیده از سراسر کشور و در حال بازبینی است، تقریباً به همین میزان حالا کمتر درخواست مناظره است. در مجموع استان تهران هم ۱۸۴ نفر تقاضای مناظره داشتند که تقریباً بیش از ۱۰۰ نفر مربوط به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر است. شرایط برگزاری این مناظره، شرایط خاصی خواهد بود. یا باید گروه بندی کنیم و با هر گروه این هفت مناظره را ضبط کنیم، یا اگر بتوانیم در شرایطی؛ سالنی فراهم کنیم که در آن سالن هم آن عدالت برقرار شود و هم بتوانیم سؤال و جواب را انجام دهیم و هم بتوانیم شاید در یک شرایطی قرعه کشی انجام دهیم. به یک طرح کلی رسیدیم در اختیار ستاد انتخابات سازمان است، ان شاء الله در روزهای آتی تأیید شود میتوانیم ضبطها را انجام دهیم. اما در نهایت آن چیزی که الان طراحی شده، گروه بندی این مناظرهها است که حدود بین ۲۰ تا ۲۵ نفر نهایتاً جمع شوند، یک سؤال واحد پرسیده شود، همان طور که فرمودند در یک شرایطی پاسخ داده شود، در دور دوم نقد کنند نظرهای دیگر نامزدها را و در مرحله سوم هم جمع بندی کنند.
گفتگوی تلفنی با نامزد انتخابات مجلس در اهواز:
سؤال: شما چقدر این ایده و فکر جدید را در این دوره از تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی پسندیدید؟ آیا محتوایی را که باید عرضه کنید تولید کردید؟ چقدر کمک میکند به کاهش هزینههای تبلیغاتی شما این اقدام؟
نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در اهواز: از آن جا که رسانه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پربینندهترین و قابل اعتمادترین رسانه داخلی است و ثابت کرده در همه صحنه ها، پشتیبان مناسبی برای تبیین و تفسیر اهداف ملی و کمک در جهت عبور دادن از سختیهایی که در مسیر کشور به انحاء مختلف اتفاق افتاده کاملاً چشمگیر و برجسته بوده و اعتماد عمومی بالایی به خود جلب کرده است ازجمله حوادث سالهای گذشته که در کشور رخ داده و همین طور در پخش مناظرههای ریاست جمهوری نقش مؤثر و برجستهای در انتخاب منتخبان برنده داشته است، مرا بر آن داشته تا این رسانه را به عنوان بهترین مسیر برای معرفی خود و شفافیت سازی و موفقیت در عرصه انتخابات انتخاب کنم. در بحث هزینههای تبلیغاتی، تقریباً با ۷۰ درصد تخفیف هزینهها برای اینجانب مؤثر بوده و کاملاً رضایت بخش و...
سؤال: شما دورههای قبل هم شرکت کرده بودید در انتخابات؟
نامزد انتخابات مجلس در اهواز: خیر من دوره اول است که شرکت کردم، منتها کار تبلیغاتی در جوار کاندیدای دوره گذشته داشتم.
سؤال: برای تولید محتواهای خود چه اقدامی کردید؟ آیا در مناظرات هم شرکت کردید؟ روند را چطور ارزیابی میکنید؟
نامزد انتخابات مجلس در اهواز: بله شرکت کردم، کاملاً مثبت و مؤثر میدانم موضوع را.
سؤال: بریم به استان کرمان گفتگو خواهم کرد با آقای رمضانی؛ مدیرکل مرکز کرمان، شما بفرمایید از روند ضبط مناظرهها و تولید محتواهای نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان کرمان؟
احمد علی رمضانی؛ مدیرکل صدا و سیمای کرمان: به نظرم یکی از شاخصترین کارهایی است که در دوره تحولی سازمان صدا و سیما انجام داد و آن شعار محوری عدالت گستری که در دوره تحولی آقای جبلی سرلوحه کار سند تحول انجام دادند، همین ایجاد کانالهای تبلیغاتی بود که بتوانند یک عدالتی را برقرار کنند و نقش پول را در انتخابات کم کنند. بحمدلله در استان کرمان ۹ کانال تبلیغاتی را ما در ۹ حوزه انتخابیه داریم، علاوه بر آن شماره کانال و شهرستان حوزه انتخابیه، نام گذاری هم کردیم، نامشان را از نام محل، مثلاً ما شهر بابک را میمند نام گذاشتیم یا رفسنجان را طلای سبز یا بم را نخل نام گذاری شده و همین طور شهرستانهای دیگر. جیرفت را مثلاً سبزواران و اینها پخش شان را شروع کردند هم آزمایشی و هم رسمی، محتوای مربوط به هر شهرستان در این کانالها بارگذاری میشود و از امروز هم تصمیم گرفتیم در هفتهای که هنوز تبلیغات انتخاباتی مجلس شروع نشده از ظرفیت این کانالها برای تبلیغات نمایندگان خبرگان که تبلیغات شان آزاد است استفاده کنیم. این هم یک ظرفیتی اضافه کرده بر ظرفیتهای دیگر رسانه ملی و مناظرات هم همین طور. ما در عین این که داریم ویدئوهای کاندیداها را دریافت میکنیم. ما از ۳۹۵ نفر نامزدی که تأیید صلاحیت شدند ۱۶۷ نفر اعلام کردند ما ویدئو بارگذاری میکنیم و ۱۱ نفر اعلام آمادگی برای شرکت در مناظرهها کردند که ما تقریباً از ۹ حوزه انتخابیه در مرحله اول هشت مناظره را برگزار کردیم تا این مناظرات به لحاظ این که طولانی هستند تقسیم میشوند، ممکن است بخواهیم تقسیم به ۱۲۰ دقیقهای کنیم، خیلی بیشتر از این عددی که من عرض میکنم میشوند؛ و ان شاء الله فردا هم حوزه انتخابیه کرمان و راور که شلوغترین حوزه انتخابیه ماست و هم سختترین آنها به لحاظ ضبط مناظره، فردا که جمعه است ان شاء الله مناظره ضبط خواهد شد.
سؤال: آقای اعلمی یکی از موارد مهم محتوایی است که قرار است عرضه شود و به استحضار مردم برسد، برخی از نامزدها ممکن است از وعدههای غیرواقعی استفاده کنند، برخی ممکن است از وعدههایی که حتی مرتبط با قوه مقننه نیست استفاده کنند، نکته مهم اینجاست که چقدر باید نظارت شود و چه ساز و کاری پیش بینی شده که این وعدههای غیرواقعی و غیراجرایی احصاء شود و منتشر نشود.
اعلمی: کمیسیون نظارت بر تبلیغات، طبق قانون، اعضای مشخصی دارد، یکی از اعضاء؛ رسانه ملی است، هیأت نظارت، هیأت اجرایی، نماینده دادستان و طبق قانون، اعضایش معین اند. در حوزه خبرگان رهبری با توجه به این که نطقهای تلویزیونی از قبل ضبط شده و در سطح استان هم پخش میشود، جلسات این کمیتهها برگزار میشود، همان جا صورتجلسه میشود و پس از تأیید، نهایتاً به پخش رادیو و تلویزیون میرسد. در حوزه مجلس که مناظرهها در حال انجام است، با توجه به این که کمبود وقت داریم و شرایط این که مجدد بخواهیم احتمالاً بازبینی کنیم و به پخش برسانیم، همان جا با حضور اعضای معین عضو هیأت اجرایی و نظارت، مناظرهها ضبط میشود. بنای ما بر این است که ویژگی مهم این مناظرهها که نباید مغفول قرار بگیرد این است که تلاش ما اینست سؤالها در حوزه خود شهرستانها و حوزههای انتخابیه باشد به جای این که برویم در موضوعات کلان ملی، واقعاً نامزدها بیایند دغدغهها و مطالبات مردم در حوزه خود شهرستان را انجام دهند. با حضور هیأت نظارت و هیأت اجرایی هم تصمیم گیری میشود که اگر وعده داده میشود که خلاف واقع است باید حتماً و نهایتاً جلوگیری شود، یک کمکی هم به رسانهها خواهد کرد، در نهایت ان شاء الله اگر شرایط فراهم شود مردم اقبال کنند و رأی دهند، بالأخره این تصاویر در اختیار ماست و پیگیری خواهیم کرد موضوع را از نمایندگانی که رأی خواهند آورد.
سؤال: در ادامه گفتگو میکنم با آقای شیروی؛ مدیرکل مرکز صدا و سیمای لرستان
علیرضا شیروی؛ مدیرکل مرکز صدا و سیمای لرستان: بفرمایید از روند ضبط مناظرهها و تولید محتوای نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان لرستان در چه مرحلهای هستید و چه اقداماتی تا الان انجام دادید؟ در استان لرستان با توجه به هفت حوزه انتخابیه در ۱۲ شهرستان، ان شاءالله با رأی خوب مردم، ۹ نماینده از طرف استان در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا میکنند. ضبط مناظرات انتخاباتی در هفت حوزه برنامه ریزی شده، الحمدلله با تلاش همکاران بنده در صدا و سیمای استان لرستان؛ چهار حوزه انتخابیه سلسله و دلفان، الیگودرز، درود و ازنا و پل دختر و معمولان مناظرهها انجام شده، برای هر حوزه انتخابیه هفت مناظره در نظر گرفتیم که در این چهار حوزه انتخابیه تا الان حدود ۲۸ مناظره را ما ضبط کردیم و ان شاء الله در روزهای آینده هم حوزههای انتخابیه خرم آباد چگنی، کوهدشت و رومشگان انجام خواهد شد و همین طور بروجرد. الحمدلله با استقبال خوبی این مناظرات انجام شد. نکته مهمی که در برگزاری این مناظرات بود، بر اساس سند زیست بومی که در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی استان تنظیم شد و بر اساس هر حوزه انتخابیه، نظام مسائل ان حوزه انتخابیه در این سند مختص آن زیست بوم طراحی شد. سؤالات بر همین اساس مطرح میشود و نامزدها در جلسات مناظرات باهم در این خصوص به بحث و تبادل نظر میپردازند. الحمدلله مشکل خاصی نداریم، در خصوص انتخابات خبرگان هم همین طور. ضبط برنامههای نامزدهای ششمین دوره مجلس خبرگان از امروز آغاز شده و در دو هفتهای که وقت است برای تبلیغات، ان شاء الله در خدمت مردم استان لرستان خواهیم بود.
سؤال: باز هم به زاهدان میرویم، آقای عابدینی با توجه به آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، روند ضبط و تولید محتوای این عزیزان برای انتخابات خبرگان رهبری در چه مرحلهای است؟
حسن عابدینی؛ معاون امور استانهای سازمان صدا و سیما: طبق قانون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی پیش از این هم مجاز و مکلف بود که تبلیغات انتخابات برای مجلس خبرگان رهبری را پخش کند. تقریباً تمام گفتگوهای تلویزیونی داوطلبان نمایندگان مجلس خبرگان رهبری ضبط شده و اینها از امروز شروع به پخش شده و ان شاء الله ادامه پیدا میکند بر اساس قرعه کشی. در استان سیستان و بلوچستان من دیروز زابل بودم، هم به خاطر بررسی وضعیت فنی، هم مناظرهها شروع شده در زابل و ان شاء الله تا غربیترین منطقه هم ما این مناظرهها را برگزار خواهیم کرد. تفاوتی که وجود دارد این است که گفتگوهای مجلس خبرگان رهبری از شبکههای استانی هم پخش میشود، اما در حال بررسی هستیم ببینیم که آیا گفتگوها و مناظرههای به ویژه مناظرههای مجلس شورای اسلامی، داوطلبان را میتوانیم در شبکههای استانی پخش کنیم یا نه؟ اگر این اتفاق بیفتد یک جهش دیگری در تبیین دیدگاه داوطلبان برای مردم خواهد بود و ان شاء الله مردم با برنامههای نامزدها آشنا میشوند و این موضوع میتواند در انتخاب؛ بسیار مؤثر باشد.
سؤال: آقای اعلمی جمله پایانی و جمع بندی شما را میشنویم.
اعلمی: در خصوص مجلس خبرگان رهبری هم باید عرض کنم که ما طبق قانون، تمام ۲۶ نامزدمان ضبطش به اتمام رسید دیشب و با قرعه کشی که باز طبق تکلیف قانونی بود انجام شده و ان شاء الله از فردا پخش آن از شبکه تهران و از رادیو تهران انجام خواهد شد. موضوع پایانی ام؛ همین بحث ایجاد ۲۰۰ کانال بود که توسط رسانه ملی انجام شد، در یک کار پیچیده فنی، اطلاع رسانی در حوزه انتخابیه بتواند انجام شود، امیدوارم مورد اقبال مردم قرار بگیرد و در نهایت کمک کند به انتخاب اصلح.