به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی زاده درخصوص اقدامات این مرکز پیرامون سیل اخیر افزود: بدون شک این حادثه طبیعی اتفاق بسیار مهمی به شمار میرود که در چند دهه اخیر بی سابقه بود، این اتفاق از یک سو باعث تقویت اکوسیستمهای آبی شد، ولی از سویی دیگر آثار زیانبار بسیاری از خود برجای گذاشت و باعث بروز حدودا ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت در سطح مناطق سیل زده شد.
وی ادامه داد: طبق گزارشهای سازمان هواشناسی، شرایط اقلیمی فعلی در کشور به گونهای است که خطر سیلابها را بیش از پیش کرده است، هرچند در آئین نامه کنترل ساختمان نکاتی را برای مقاوم سازی در برابر سیل مطرح شده بود، ولی شواهد نشان میدهد آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.
این مقام مسئول با بیان اینکه سیستم شهرسازی ما در ساخت و ساز، متأسفانه آن طور که باید به بحث سیل توجه نکرده است، گفت: نکاتی، چون عدم ساخت و ساز در حریم کیفی و کمی رودخانه ها، عدم زهکشی و ساخت و ساز در مسیر مسیلها از جمله این موارد است که در آئین نامه جدید باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
وی با اشاره به خسارات بالای زیرساختها و ابنیه در سیل اخیر بیان کرد: قطعا محفوظات مهندسی باید مجددا مورد بازبینی قرار بگیرد، هرچند که حجم سیل گزارش شده رقم بسیار بالا و غیرقابل پیش بینی برای ما بود، ولی با این وجود نباید ما را با این حجم از خسارت روبه رو میکرد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این مطلب که کارشناسان مرکز از روز اول این حادثه به مناطق سیل زده اعزام شده و به جمع آوری اطلاعات و بررسی شرایط پرداختند، گفت: مجموعه این اطلاعات پس از جمع بندیهای نهایی در مرکز به کمیتههای بازسازی مانند بنیاد مسکن و کمیته وزارت راه و شهرسازی ارائه خواهد شد.
شکرچی زاده افزود: به عنوان یک مجموعه تدوین گر مقررات استاندارد و پایش کننده پروژههای مهم عمرانی همواره سعی میکنیم اقدامات لازم را به نحو احسن انجام دهیم چراکه این مسئله نیاز اصلی مردم محسوب شده و باید هرچه سریعتر موجب بازسازی راههای اصلی دسترسی و پلهای تخریب شده شود.
این مقام مسئول ارائه دادهها و نتایج حاصل از گزارشهای میدانی مناطق سیل زده به دستگاههای اجرایی را مهمترین اقدام مرکز تحقیقات در کوتاه مدت دانست و گفت: نگارش دستورالعملهای جدید و بازبینی دستورالعملهای موجود نیز اقدامی است که باید بدون شک در این حوزه از سوی مرکز در درازمدت انجام پذیرد.
شکرچی زاده در ادامه سخنان خود اضافه کرد: درحال حاضر هزاران میلیارد تومان پل، راه، ابنیه، فرودگاه و ... در کشور وجود دارد که قطعا دو درصد از ارزش هرکدام از آنها باید در سال برای حفظ شان هزینه شود، از سویی دیگر اگر بخواهیم این طرحها را مقاوم سازی کنیم نیز باید بودجه بیش تری در اختیار داشته باشیم، مسائلی که در تدوین دستورالعملهای جدید باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی در این خصوص تصریح کرد: به عقیده من باید تغییر رویکردی مبنی بر عدم آغاز طرحهای جدید و مقاوم سازی و بهبود پروژههای موجود صورت پذیرد تا بتواینم داراییهای دولتی که امروز در اختیار داریم حفظ شده و سطح بهره وری شان را بالا نگهداریم.